تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت
شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنانشبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

تصویر روز

پیشخوان روزنامه ها

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آخرین اخبار

سوقندی در گفت وگوی تفصیلی با مرآت:    
در حوزه فرهنگ نباید نگاه امنیتی وجود داشته باشد/ تهاجم فرهنگی بحث کوچه بازاری نیست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت گفت: در حوزه فرهنگ باید از ابزار فرهنگی استفاده شود و از نگاه امنیتی پرهیز کرد.

بیستم تا بیست و هفتم فروردین ماه به عنوان هفته "هنر انقلاب اسلامی" نامگذاری شده است. به همین مناسبت شبکه اطلاع رسانی مرآت با دعوت از محمدرضا سوقندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به بررسی فضای فرهنگی جامعه، فرصت ها و آسیب های فرهنگ و هنر وتشریح مهمترین اقدامات این اداره کل در سال گذشته و برنامه های پیش رو پرداخت.

در ادامه بخش اول مصاحبه خبرنگار مرآت را با سوقندی می خوانید:

مرآت- پیش از طرح سوالات چنانچه نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید.

بسیار خوشحالم از اینکه امروز فرصتی ایجاد شد تا با حضور در دفتر شما از روند فعالیتهای خبری شبکه اطلاع رسانی مرآت که روز به روز در حال گسترش است مطلع شوم. به نوبه خودم فرارسیدن سال جدید را که با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) آغاز شده و با همین مناسبت به پایان می رسد و به تعبیری امسال بهاری فاطمی را آغاز کردیم به شما و همکارانتان تبریک عرض می کنم.  

مرآت- شما در دولتهای مختلف به عنوان مدیر حضور داشته اید، آیا تفاوت رویکردهای فرهنگی دولتها را آسیب نمی دانید؟

البته این طبیعی است که در جهوری اسلامی وقتی دولتها می خواهند رای مردم را به خود جلب نمایند برخی رویکردها و سیاستهای کاری را در چارچوب سیاستهای کلی نظام که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ می شود را مطرح می کنند. اینکه مردم ما در انتخابات چقدر شعارمحور هستند و به سیاستهای آنها توجه می کنند فرصت بیشتری می طلبد اما آنچه که مسلم است هر دولتی در حوزه های مختلف، رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کرده اند. مثلا در دوره ای دولت سازندگی مطرح می شود. در زمانی دیگر توسعه سیاسی و در زمانی هم عدالت اجتماعی. در حال حاضر هم دولت تدبیر و امید با شعار اعتدال کار را آغاز کرده است.

قطعا رویکردی که در این دولت در حوزه فرهنگ شاهد آن هستیم با توجه به سیاستهای کلی فرهنگی کشور و قانون اساسی اتخاذ شده است. تفاوت رویکردی که در این دولت بیشتر به چشم می آید  توجه بیشتر به نهادهای صنفی و تشکل های مردمی و واگذاری و برون سپاری کارها به بخش های مردمی در حوزه فرهنگ است. از طرفی دیگر توجه به هنرمندان پیشکسوت در کنار توجه به شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای جدید بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفته است. مثلا می توان به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب تهران و سایر نمایشگاه های کتاب توسط بخش خصوصی و نیز حمایت از رسانه های دیجیتال اشاره کرد.

در بخش اجرایی هم در این دولت، انتصاب مدیران و مسئولان با نگاهی کارشناسی تر از دولت های قبل صورت می گیرد. در بدنه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصص بیش از سایر شاخص ها مورد توجه قرار گرفته است.

معتقدم وظیفه بنده این است که موضوعات را در سطح استان و در چارچوب وظایف استانی یک مدیر بررسی کنم و لذا تبیین مباحث مربوط به رویکردها را به دولتمردان بسپاریم.

مرآت- برخی معتقدند نگاه باز فرهنگی دولت ممکن است پیامدهایی داشته باشد و نقدهای بسیار جدی به رویکردهای فرهنگی دولت وارد می کنند، در دفاع از دولت در این زمینه چه پاسخی دارید؟

معتقدم در حوزه فرهنگ قبل از پرداختن به رویکردها و نقد آنها، باید جنس کار را بشناسیم. اصولا حوزه فرهنگ و اندیشه نمی تواند حوزه بسته ای باشد. شخصیتهای فرهنگی، اصحاب هنر و رسانه نمی توانند در فضای بسته فعالیت نمایند بویژه که در حال حاضر گستره شبکه های اجتماعی بسیار وسیع است.

باز بودن فضای فرهنگ و هنر یک واقعیت اجتماعی است اما اگر باز بودن به معنای یله و رها بودن، چارچوب نداشتن و عبور از ارزش ها و خط قرمزها باشد واقعا تاکنون به این معنا هیچ کدام از مدیران دولت آنرا مطرح نکرده اند و در دستورالعمل ها و جلسات هم چنین بحثی وجود نداشته است.

اما اینکه در حوزه فرهنگ نباید نگاه امنیتی وجود داشته باشد و از مولفه های غیرفرهنگی به این حوزه ورود پیدا نکنیم، با مسائل فرهنگی برخوردهای غیرفرهنگی نکنیم حرف درستی است و من و شما باید از آن استقبال کنیم. قطعا باز بودن فضای فرهنگ اگر به معنای پذیرفتن فرهنگ غلط و تنگ کردن عرصه بر فرهنگ های اصیل اسلامی ایرانی تلقی شود به معنای واقعی کلمه در سیاستها و برنامه ریزی های دولت وجود خارجی ندارد.

از سویی دیگر اینکه برخی خارج از نگاه و تخصص فرهنگی بخواهند اعمال قدرت کنند و یا بر تصمیمات اثر بگذارند پذیرفته نیست. همانطور که شما می دانید حوزه فرهنگ، حوزه اندیشه و تفکر است و این حوزه را نمی توان با نگاه بسته و محدود، مدیریت کرد.

مرآت- رسالت مدیران فرهنگی در فضای کنونی جامعه چیست؟

قطعا اعمال مدیریت ما در چارچوب مقررات و دستورالعمل های ابلاغی در فضای بسته ممکن نیست. وقتی فضای باز مناسبی برای فضای فرهنگ وجود داشته باشد رسالت دستگاه های فرهنگی بهتر صورت می گیرد. از طرفی دیگر در نگاه های بسته امکان شناخت دوستان و دشمنان و تشخیص جبهه ها امکان ندارد. بازهم در فضای باز است که می توان تفاوت جهت گیری ها و جریانات فرهنگی را دریافت و نفع و ضرر آنها را بدست آورد.

تردیدی نیست که باید به شکلی بسترسازی کنیم که ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی تحقق پیدا کند. اصحاب فرهنگ و هنر در نظام جمهوری اسلامی باید تکریم شوند و آنچه که از تحقیر شخصیت دیگران رخ می دهد خارج از رسالت های الهی و انسانی است. ما وقتی می توانیم از اصحاب فرهنگ و هنر انتظار داشته باشیم که چارچوب های فرهنگ اسلامی ایرانی را در فعالیت های خود مدنظر قرار دهند که در عمل هم این تعامل با تکریم و پاسداشت آنها داشته باشیم.

بله ممکن است افرادی وجود داشته باشند که بخواهند دشمنی کنند. قطعا حساب این افراد را باید از فعالانی که خودشان را با سلیقه های متنوع به کشور وامدار می دانند جدا کرد.

این مجموعه گروه های مختلف فرهنگی هستند که می توانند در کنار یکدیگر الگوی فرهنگی جامع را ایجاد کنند. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها فرموده اند فرهنگ کشور نیاز به نگاه کلان و مهندسی فرهنگی دارد.

مرآت – پیرامون نظریه تهاجم فرهنگی چه نظری دارید؟ آیا معتقد به جنگ فرهنگی هستید؟

توجه کنید که می توان دو رویکرد در پاسخ به این موضوع اتخاذ کرد. یک رویکرد سر و صدا کردن پیرامون این موضوع در سطوح پایین است. رهبر معظم انقلاب در سطح عالی نظام هشدار می دهند و این اصول اعلام می شود اما در سطوح پایین، برخی بجای برنامه ریزی در برابر هجوم فرهنگی دشمن و استفاده از ظرفیت ها  و فرصت های موجود صرفا این دغدغه ها تکرار می کنند و تکرار این سخنان به معنای کار نیست.

دو اقدام باید در این حوزه صورت گیرد. یکی طرح دغدغه ها است که می تواند برای آگاه سازی، هوشیاری و جلوگیری از غفلت انجام شود اما نباید در همین حد باقی ماند. در اقدام دوم باید به طور جدی  به ریشه های تهاجم فرهنگی بیگانه پرداخت.

این تهاجم دو لایه دارد. یکی آثار و پیامدهای این هجوم فرهنگی است و دیگری بحث های مبنایی و ریشه ای فرهنگ غرب است. معتقدم کمتر به مبانی و ریشه های این هجوم می پردازیم. باید بپذیریم که غرب یک واقعیت است. واقعیت داشتن یک پدیده به معنای حقیقت داشتن آن نیست. حقیقت چیزی جدای از واقعیت است. برخی واقعیت ها حقیقت نیستند و از آن طرف بسیاری از حقایق به واقعیت نمی پیوندند.

برای مقابله با این واقعیت باید آنرا بشناسیم. از همه مهمتر ابتدا باید به مبانی فرهنگ غرب پرداخت. به نظر من بیشتر به مظاهر فرهنگ غرب می پردازیم که فقط بخشی از این پدیده است.

ما اگر جامعه و به ویژه جوانان را با خطرات مبانی فرهنگ غرب آشنا کنیم بهتر می توانیم در برابر این پدیده اقدام کنیم. مثلا اگر به کسی بگوییم این گونه لباس نپوش ! وقتی این طور برخورد می کنیم بجای تقابل با فرهنگ غرب با خود فرد تقابل کرده ایم. یعنی بخشی از روند فعلی مبارزه با فرهنگ غرب مبارزه با فرد است که پذیرفته نیست. مثل آن است که وقتی فردی بیمار می شود بجای مقابله با بیماری و درمان آن، با بیمار مقابله کنیم. قطعا راه درست این نیست که به آثار فرهنگ غرب بپردازیم بلکه باید پیرامون ریشه ها و مبانی این فرهنگ بحث کنیم چراکه پذیرش آن آسان تر اتفاق می افتد.

به عنوان نمونه غرب شعار اومانیسم و انسان گرایی می دهد. انسان گرایی به معنای غربی آن قطعا متفاوت از انسان گرایی اسلامی است. در واقع جنگ ما با غرب در نوع جهان بینی ما است، در تعریف انسان است. آنها انسان را به جای خدا می نشانند و از منظر آنها انسان نیامده است تا بنده باشد. غرب معتقد است انسان باید خدایی کند اما در دیدگاه اسلامی انسان آمده است تا بندگی کند و از اسارت نفس آزاد باشد. در اندیشه اسلامی هر چقدر عبودیت انسان بیشتر شود آزادی او بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از آسیب های فرهنگ غربی فردگرایی افراطی است. از سال 2005 به بعد حتی دین های فردی نیز ظهور کرده اند و حوزه های مختلف به صورت فردی مورد توجه قرار گرفته است. این فردگرایی به از هم پاشیدن بنیاد خانواده و اجتماع منجر می شود و حتی مشارکت اجتماعی افراد را می کاهد و آثار نامطلوبی بر روی دموکراسی هم خواهد داشت.

البته از سویی دیگر ویژگی های مثبتی هم در فرهنگ غرب وجود دارد که هرچند در فرهنگ ما هم بر آن تاکید شده است اما توجهی به آن صورت نمی گیرد. به عنوان مثال نظم، قانونمندی، دانش محوری و فرهنگ کار از ارزش های فرهنگ غرب است که تمام این ارزش ها از فرهنگ شرق برگرفته شده است. در دورانی که غرب در قرون وسطی در تاریکی و جمود فکری قرار داشت آثار برجسته ای در تمدن شرق به چشم می خورد که همین مبانی به ایجاد رنسانس در غرب منجر شد. ما غفلت کردیم و از این ارزش ها فاصله گرفتیم اما غرب از آنها بهره گرفت و رشد کرد.

جنگ فرهنگی یک جنگ اندیشه ای و علمی است. بحث کوچه بازاری نیست که بخواهیم با شعار دادن آنرا حل کنیم. دانشگاه های ما باید به این بحث ورود پیدا کنند. حوزه های ما باید به این موضوع بپردازند.

لذا باید ابعاد تهاجم فرهنگی را با این بررسی ها ملموس کنیم تا زمینه پذیرش آن در مخاطب ایجاد شود.

بخش دوم این مصاحبه متعاقبا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ ت

شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

اضافه کردن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
لطفا اعداد موجود در عکس را در این کادر وارد نمایید.
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با مرات نیوز، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید

1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

بازگشت به ابتداي صفحه